Loading

wait a moment

Hoe zorg je voor de beste nachtrust?

Om goed te kunnen presteren in het dagelijks leven is het onder andere belangrijk dat je voldoende uitgerust bent. Door goed te slapen ben je scherper, heb je meer energie en ervaar je meer plezier gedurende de dag. Toch is het voor velen lastig om een goed ritme aan te houden, met als gevolg een gebrekkige nachtrust. In dit artikel geven we enkele tips hoe je veilig een goede nacht maakt. 

Zorg ervoor dat het donker is in de kamer

Het is bewezen dat licht een negatief effect heeft op de slaap. Als je een goede nacht wilt maken, is het daarom belangrijk dat je ervoor zorgt dat je in de nacht niks meer kunt zien in de kamer. Om dit voor elkaar te krijgen kun je gordijnen, maar ook rolluiken aanschaffen.

Waarom je voor rolluiken zou moeten kiezen

Rolluiken leveren diverse voordelen op. Zo kun je met rolluiken de kamer volledig donker maken en is de kans op een inbraak kleiner. Daarnaast dempen rolluiken geluid waardoor je minder snel wakker wordt. Een ander voordeel is het feit dat je tijdens de zomer warmte buiten de deur houdt en de woning in de winter makkelijker warm blijft. Met rolluiken bespaar je daardoor energie wat beter is voor het milieu.

Wissel niet te vaak van bedtijd

Als je goed wilt slapen, is het verstandig om niet te vaak te wisselen van bedtijd. Je lichaam krijgt dan niet de kans om te wennen aan een nieuwe situatie en rust daardoor minder goed uit. Bovendien is het ook voor jezelf prettig om in een goed ritme te zitten. Je weet precies hoeveel uur je per dag hebt en kunt de rest daarop inplannen.

Eet niet teveel voordat je gaat slapen

Een andere tip die wij je kunnen geven is dat je voor het slapengaan niet te veel moet eten. Als je ‘s avonds eet moeten je darmen namelijk alsnog aan de slag waardoor je minder goed uitrust. Mocht je in de avond toch nog trek hebben, kies dan voor een lichte maaltijd. Neem iets kleins en voorkom dat je de volgende dag moe wakker wordt. 

Zorg voor voldoende beweging

Voor je slaapritme is het ook belangrijk dat je overdag voldoende beweegt. Bewegen zorgt ervoor dat je dopamine aanmaakt en de dopamine zorgt er later op de dag voor dat er voldoende melatonine wordt aangemaakt. Hierdoor heb je aan het einde van de dag voldoende slaapdruk om goed in slaap te kunnen vallen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *