28 januari 2022

Werkt jouw SEO-strategie? 3 Tips om jouw resultaten te controleren

2 min read

Ben jij al een geruime tijd bezig met jouw SEO-strategie, maar verschijnt jouw website nog niet op de eerste pagina voor jouw zoekwoorden? Maak je dan geen zorgen, dit hoeft helemaal niet te betekenen dat jouw SEO niet werkt. Om jouw prestaties op het gebied van SEO inzichtelijker te maken, geven we je hier 3 metrics die van belang zijn om bij te houden.

De hoeveelheid impressies

Impressies staan voor het aantal keren dat jouw website in de zoekresultaten verschijnt zonder dat er op wordt geklikt. Dit is een goede plek om te beginnen, want als je begint met optimaliseren voor zoekwoorden zul je in vrijwel alle gevallen niet meteen op de eerste pagina belanden. Hoewel je in zoekopdrachten kunt verschijnen, zul je waarschijnlijk op een lagere ranking beginnen, waardoor de kans kleiner dat er op jouw pagina geklikt wordt. De impressies bevestigen echter wel dat je bent begonnen om gerangschikt te worden aan de hand van jouw zoekwoorden.

Controleer de bewegingen in de organische zoekopdrachten

Hoewel rankings belangrijk zijn, is het uiteindelijke doel van SEO dat je het webverkeer en de verkoop weet te verhogen. Een goede indicatie hiervoor is een toename in organisch verkeer van jouw webpagina. Kijk specifiek naar het organische verkeer in plaats van het totale verkeer, als een goede indicator voor jouw specifieke SEO activiteiten. Wanneer je kijkt naar het webverkeer, houd er rekening mee om dezelfde periode van het voorgaande jaar te vergelijken om jouw SEO succes echt in kaart te brengen.

Wil jij weten hoe jouw huidige website scoort op het gebied van SEO? Kijk dan eens op SEO scan uitvoeren en start met een gratis test die jou meer inzicht geeft in de belangrijkste websiteaspecten die van invloed zijn op jouw SEO-strategie!

Bekijk het aantal pagina’s die ranken

Een andere goede indicator van je SEO prestaties is de hoeveelheid pagina’s waar je voor rankt. Over het algemeen geldt dat hoe meer pagina’s je optimaliseert, hoe groter de hoeveelheid pagina’s waarvoor je zou moeten ranken, zelfs als je slechts één klik per pagina krijgt. Houd er overigens ook rekening mee dat als er een afname is in het aantal pagina’s die ranken, dat er sprake kan zijn van penalty’s van Google of indexeringsproblemen zijn. Zorg dus voor authentieke content en een goed geoptimaliseerde website.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *